Sapte obstacole fiscale in calea dezvoltarii economice

Asociatia Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR) a prezentat astazi, in cadrul unei conferinte de presa sustinuta de Florin Pogonaru, presedinte, Ana Bobarca, vicepresedinte, Anca Vlad, vicepresedinte si Andrei Carnu, director executiv – principalele sapte obstacole fiscale – generate de multiplele modificari legislative din acest an, in mare parte haotice – ce stau in calea dezvoltarii economice a Romaniei si care pun in dificultate cea mai mare parte a contribuabililor antreprenori romani.

Astfel, de la inceputul anului 2016 si pana in prezent, au existat zeci de modificari ale legislatiei fiscale – si asa voluminoasa, complicata si greu de aplicat. Chiar daca noile solicitari ale autoritatilor fiscale au fost introduse in scopul combaterii evaziunii fiscale, acestea au generat haos si teama in randul contribuabililor onesti, obligati sa respecte rigori a caror finalitate nu o pot percepe.

Presedintele AOAR, Florin Pogonaru, a atras atentia asupra faptului ca antreprenorii se confrunta tot mai mult cu o legislatie fie contradictorie, fie neclara, fie mult prea des modificata, ceea ce le creaza foarte mari probleme in a-si desfasura activitatea, in paralel cu lipsa interconectarii bazelor de date intre institutiile statului, care ar simplifica mult din birocratie.

AOAR a identificat mai multe reglementari recente cu un puternic impact negativ asupra dezvoltarii economice a Romaniei, despre care a vorbit vicepresedintele AOAR, Anca Vlad:

1. Formularul 088

Introducerea acestuia s-a dovedit a fi un adevarat dezastru organizatoric pentru societatile comerciale. Zeci de contribuabili cu un istoric fiscal impecabil si-au pierdut codul de TVA. In prezent este rezolvata aceasta situatie in sensul ca nu se mai retrag coduri de TVA, dar completarea si predarea formularelor ramane un proces extreme de complex si dificil.

2. Cresterea exponentiala a birocratiei in sarcina contribuabililor

Autoritatile fiscale cresc birocratia aproape exponential, ceea ce presupune o munca manuala uriasa si aproape imposibila fara angajarea unui personal suplimentar de specialitate si a implementarii unor noi programe informatice – actiuni extrem de costisitoare pentru toti contribuabilii, mai ales pentru cele mai mici IMM-uri, considera AOAR.

3. Valoarea supradimensionata a majorarilor si penalitatilor.

AOAR atrage atentia si asupra majorarilor si penalizarilor uriase aplicate de ANAF. Fata de o dobanda comerciala situata intre 2,5% si 5% la lei, dobanzile penalizatoare (majorari si penalitati de intarziere) aplicate de ANAF sunt de 10,95% pe an. In cazul unei declaratii eronate si rectificate de contribuabil, pentru diferenta de valoare se aplica un procent de aprox. 40% pe an. Acelasi procent se aplica si pentru diferente stabilite la controlul de fond al companiilor efectuat de ANAF. Dupa 5 ani, o greseala e platita de peste 3 ori.

4. Intocmirea dosarului de preturi de transfer in conditiile lipsei legislatiei privind consolidarea fiscala va genera mari cheltuieli, cu atat mai mult cu cat pragurile de la care e necesara intocmirea dosarului sunt foarte scazute (se incepe de la 50.000 euro pentru IMM-uri).

5. Aglomerarea legislativa descurajeaza initiativa privata

Codul fiscal, normele metodologice, codul de procedura fiscala, ordinele ANAF sunt extrem de voluminoase insumand peste 1.500 pagini A4. Intrucat prevederile care privesc  firmele mici si mijlocii sunt repartizate pe tot cuprinsul legislatiei, practic orice antreprenor trebuie sa studieze si sa cunoasca intreaga legislatie.  Acest volum descurajeaza orice persoana care doreste sa devina antreprenor, cu consecinte grave asupra dezvoltarii economice.

6. Excesul de executari silite si popriri

Excesul de executari silite si popriri este rezultat si din valoarea derizorie a sumelor executate/poprite. In plus, se actioneaza asupra tuturor conturilor contribuabilului, blocandu-i astfel activitatea, iar pentru deblocarea sumelor, contribuabilul trebuie sa cheltuiasca timp si bani facand nenumarate drumuri la ANAF pentru a primi adresele de ridicare a popririlor pentru fiecare banca.

7. Lipsa informatizarii ANAF si a relatiei transparente cu contribuabilii

In acest moment doar informatizarea integrata a ANAF poate conduce la corelarea tuturor informatiilor si la transparentizarea acestora.

21.04.2016