Idei de afaceri prin forte proprii: Tinerii antreprenori romani incearca sa faca business prin YouTube

you tubeUn calcul realizat pe baza informatiilor obtinute de la vloggerii cu care am discutat arata ca, pentru a obtine echivalentul unui salariu minim pe economie (1.050 lei), un creator de continut trebuie sa genereze, lunar, peste 2,5 milioane de afisari. Mai simplu spus, daca toata populatia Bucurestiului s-ar uita luna de luna la clipurile sale, un youtuber ar reusi sa castige in jur de 250 de dolari.

Cum reusesc atunci creatorii romani sa traiasca de pe urma canalelor de YouTube? „Trebuie sa iti creezi propriile tale contracte cu diferiti terti. Nu poti sa traiesti din YouTube“, explica Ionut Bodonea si Andrei Lacatus, care au fiecare 27 de ani si care au dezvoltat serialul online „10 lucruri“. Povestea lor a inceput in urma cu aproape 5 ani, intr-un club din Bucuresti: „A fost ideea mea, vreau sa scrie mare in toata revista“, spune Andrei razand. „Intr-o seara, cand eram in Kulturhaus, am vazut o fata dansand in niste feluri nu tocmai ortodoxe si am zis «Frate, as face un filmulet cu fata asta, 10 feluri in care sa nu dansezi in club». Urma sa vina ziua mea, asa ca le-am dat mesaj prietenilor mei si le-am zis ca stiu ce vreau cadou, si anume domeniul 10lucruri.ro.“ Alaturi de Ionut si un alt fost coleg de liceu au reusit sa filmeze un clip, dar nu au fost foarte multumiti de ce le-a iesit; surprinderea lor a fost cu atat mai mare cand au vazut cat de repede s-a viralizat.

„Primul clip a facut zece mii de vizualizari intr-o zi sau doua. Ne-am chinuit cu o lavaliera chinezeasca pe care am dat 25 de lei, cu un trepied gasit printr-un beci si cu o camera de 640×480, un handycam de vacanta. Filma mai prost decat toate telefoanele din ziua de azi. Imi aduc aminte ca ne-a si dat cineva un comentariu, «cu ce cartof ai filmat asta?»“ Primul moment dificil pentru echipa „10 lucruri“ a venit odata cu ideea monetizarii canalului. „Colegul nostru Vlad ne-a spus ca putem sa scoatem bani din 10 lucruri, dar ca pentru asta trebuie sa ne organizam ca o redactie. Noi n-am putut tine pasul, el s-a suparat ca noi nu dadeam nimic la deadline si a decis sa isi faca propriul lui canal. Culmea, exact din momentul ala am inceput sa producem bani“, isi aminteste Andrei, la fel cum isi aminteste si ca in primul an nu au avut niciun proiect, in al doilea an au avut unul sau doua si au ajuns, incet-incet, la o medie de doua proiecte pe luna: „Primul contract a fost pentru Biblionet, era un proiect facut de Bill si Melinda Gates. Practic, din momentul ala ne-am dat seama ca putem sa taxam aparitia anumitor produse in show-ul nostru. Product placement putea sa faca oricine; ce ne diferentia pe noi era ca pe baza unui brief dezvoltam tot proiectul. Este prima oara, chiar saptamana asta, cand o sa postam un clip care nu are scenariul scris in totalitate de noi“.

Citeste mai departe pe zf.ro

01.03.2016